Co je připravené prostředí a jak ho (nejen) doma vytvořit - 2. díl

Příprava vhodného prostředí, které by pro děti bylo neomezeným prostorem pro objevování a učení, se netýká pouze místností jako takových, ale také nábytku, vybavení, hraček nebo třeba role rodiče či učitele. Jen s potřebnými podmínkami mohou děti plně rozvinout svůj potenciál a rozvíjet své schopnosti. To jsme si nastínili už minule. Pojďme to tedy nyní rozvinout dál…

Dřevěná balanční dráha Balance beans BaaVi

Příprava prostoru

V každém prostoru se musí dítě cítit dobře. Svoji roli hrají nejen jeho velikost, ale i barvy, zvuky nebo třeba množství věcí a hraček.

Nezkoušejte vytvořit perfektní a přeplněný dům plný hraček, ale spíš se zaměřte na kvalitu místo kvantity. Co se velikosti prostoru týká, záleží na věku dítěte. Mladší děti potřebují prostoru méně, starší naopak více. U hraček a předmětů určených pro hraní přemýšlejte nad jejich množstvím. Čím jich totiž bude více, tím méně si s nimi budou děti hrát. Mnoho předmětů rozptyluje.

Pro někoho nepodstatný detail, ale svoji důležitou roli hraje i barva výmalby a vybavení. Používejte pastelové tóny. Chcete-li na zeď namalovat nebo pověsit obrázek, umístěte ho do výše dětských očí. 

I zvuky v místnosti plní své úkoly. Prostor by měl být upravený tak, aby se v něm zvuky neodrážely nebo dokonce nezesilovaly. Velké množství hlasitých zvuků může zesilovat dětské emoce.

Vhodně zvolený nábytek

I nábytek tvoří důležitou součást prostředí, ve kterém chcete, aby se dítě cítilo dobře a mohlo plně rozvíjet svůj potenciál. Velikost dětského nábytku by měla odpovídat věku daného dítěte a hlavně jeho výšce. Jednotlivé kousky by měly být dostatečně stabilní, ale zároveň lehké, aby s nimi mohlo dítě snadno manipulovat. Ideální volbou je variabilní nábytek. Šikovným pomocníkem jsou učící věže, které by neměly chybět v žádné domácnosti s dětmi. Pomáhají dětem uspokojovat jejich zvídavost, rozvíjet jejich samostatnost a získávat tolik potřebnou sebedůvěru. A Vám zůstanou ruce volné na jiné činnosti. Montessori rostoucí učící věž lze navíc velikosti dítěte přizpůsobit, a tak s ním do určité míry „poroste“. 

Dospělý v připraveném prostředí

V neposlední řadě je důležitou součástí připraveného prostředí i pochopení role dospělých. Dospělý by měl být dítěti průvodcem - připraven dítěti pomoci, vést ho k samostatnosti, podporovat ho v jednotlivých činnostech a aktivitách a měl by ho vést ke správné manipulaci se všemi předměty, které dítěti poskytl. Zároveň by ho ale měl i nechat volně zkoumat své okolí. Nepoužívá tresty. Průvodce se chová tak, jak chce, aby se chovalo dítě. A to platí, ať už se Montessori principy uplatňují doma, ve školce či škole. Důvěra v dítě a dětský pocit samostatnosti jsou důležité prvky pro jeho růst a rozvoj.

Závěr

Výhody připraveného prostředí jsou zřejmé. Děti, které se mají možnost pohybovat ve vhodném, stimulujícím, prostředí, mají větší šanci rozvíjet své schopnosti, kreativitu a potenciál. Při vytváření takového prostředí je třeba mít na paměti, že i drobné úpravy interiéru, designu nebo vhodný výběr nábytku, mohou mít pozitivní dopad na děti. Nenechte se zastrašit, pokud vaše dítě nechce něco upravovat, někdy stačí jen vyzkoušet nový přístup nebo změnu a může to vést ke zlepšení výsledků. Sestavte vlastní připravené prostředí a sledujte, jak se vaše dítě baví a zároveň i více rozvíjí!

 

 

- Lidé u nás také hledají:

Balanční prkno

Didaktické hračky

Dospělý v Montessori

 

- Nejčastěji lidé kupují tyto BaaVi produkty:

Piklerové trojúhelník "Piklerka 2" PINKY

Dřevěné pexeso

Dřevěné variabilní křesílko