Co představují barvy v Montessori?
V Montessori hrají barvy významnou roli. Používají se jako účinný nástroj učení. Zapojení barev může pomoci posílit schopnosti vizuální paměti a podpořit logické myšlení. Tím, že děti spojí různé barvy s konkrétními předměty, si je rychleji zapamatují. Např. u barevných vkládaček si dítě zapamatuje, že trojúhelník je červený, kolečko zelené, apod. V Montessori pedagogice pomáhá používání barev učitelům vytvářet ve třídách řád a organizaci tím, že třídí materiály do logických skupin. Učitelé začleňují barvy do vzdělávacích aktivit a snaží se, aby každá barva měla svůj smysl - modrá představuje vodu a jezerní ekosystémy, zelená může být použita k vyjádření růstu a nauky o životě atd. V Montessori třídách se barvy používají jako vizuální vodítka, aby prostředí bylo nejen podnětné, ale také uspořádané a logické. Barvy ale hrají důležitou roli i v podněcování zájmu dítěte. Jednotlivé části Montessori materiálů jsou vyrobeny v jasných základních barvách, které vytvářejí atraktivní vizuální prvky a pomáhají upozornit na důležité předměty nebo činnosti ve třídě. Různé odstíny a intenzita zabarvení mohou souviset s úrovněmi dovedností nebo stavy činnosti (rozpracované, ukončené, atd.). Tlumené pastelové barvy uklidňují, a jsou tak vhodné při použití např. v místnostech, kde děti relaxují, spí. I toto je vhodné zohlednit při tvorbě připraveného prosředí. Pokud již dítě dospělo do příslušné senzitivní fáze, představuje rozpoznávání barev nedílnou součást smyslové výchovy. Díky barvám je učení pro děti i zábavou.